Veileder for rengjøring av pasientsenger

Sykehusbygg har tatt initiativ til en veileder for smittevern av pasientsenger ved norske sykehus. De regionale kompetansesentrene for smittevern og Folkehelseinstituttet er viktige ressurser i arbeidet.

Publisert 22.08.2019
Sist oppdatert 09.08.2022
En lege som holder et stetoskop

Bakgrunnen for veilederen er at det i dag er altfor mange pasienter som smittes av bakterier på norske sykehus. Rengjøring av senger er et av mange forhold som kan påvirke risikoen for sykehusinfeksjoner.

– Vi skal nå lage en veileder for smittevern i sykehusbygg. I det arbeidet tar vi med oss alle fagmiljøene i Norge. Fremtidens sykehus må ha gode løsninger for rengjøring av senger slik at pasientene kan føle seg trygge, investeringene blir riktige og de ansatte ikke får belastningsskader, sier Marte Lauvsnes, leder plan og utvikling i Sykehusbygg.

Sintef laget i 2012 en egen rapport om tema, "Rengjøring av senger i sjukehus", som kartla rutiner ved flere norske og utenlandske sykehus.

– Sykehusinfeksjoner er en stor utfordring. Det er per i dag ikke vitenskapelig bevist hva som er den beste metoden for å gjøre rent sykesengene, maskinelt i en sentral rengjøringsenhet eller manuelt i pasientrommet. Men det trenger vi å finne ut av, sier Lauvsnes.

Arbeidet med veilederen starter nå og er ventet ferdigstilt i løpet av et år