Monterer enormt transportsystem for blodprøver
I disse dager starter monteringen av den store, automatiske analysehallen ved nytt sykehus i Drammen.
- Et stort arbeid med et veldig viktig oppdrag. Analysehallen blir et nav for Nye Drammen Sykehus, sier områdedirektør for utstyr, i Sykehusbygg HF, Runar Nagelskar.
Han er stolt og lettet over at montering nå er i gang og i rute.
- Dette er et omfattende arbeid som har krevd mye planlegging. Det krever også lang innkjøring og validering, sier han.
Justering og tilpasning
I den store analysehallen i det nye sykehuset jobber et knippe personer fra leverandøren konsentrert om å skru sammen moduler til det som skal bli ett sammenhengende transportbånd.
Delene har ankommet i trailere, er omhyggelig pakket ut og står nå spredt utover den over 300 kvadratmeter store analysehallen. Nå skal hver enkelt del justeres og tilpasses før de monteres sammen til et sammenhengende transportsystem for blodprøver. Langs båndet blir det tilknyttet en rekke forskjellige analysemaskiner.
Gammel tanke, ny løsning
Ahus har hatt analysehall siden 2008 og Kalnes i Østfold åpnet sin i 2016. Transportbånd, eller samlebånd om man vil, er jo ingen ny oppfinnelse. Men slike systemer krever gjerne store arealer, og det er krevende eller nærmest umulig å ta i bruk i gamle sykehusbygg. Nå starter monteringen av løsningen på det nye sykehuset i Drammen.
Mye manuelt arbeid
Ved Drammen sykehus i dag gjøres det over 6 millioner forskjellige analyser i året på medisinsk biokjemi. Basert på historisk utvikling antar man at det kommer til å øke i årene framover. For å utføre en analyse gjøres det i dag en mengde manuelle operasjoner. Blodprøveglass skal fraktes fra der de er tatt og det skal sentrifugeres og i noen tilfeller prepareres. Videre skal prøven fraktes, av mennesker, til det instrumentet som skal gjøre analysen. Skal det gjøres flere typer analyser av samme prøve må glasset bæres til en annen maskin. Til slutt må prøven plasseres i et kjøleskap for oppbevaring. Skulle det være behov for noen flere prøver, må personalet finne fram riktige prøve, frakte til riktig maskin, analysere og frakte tilbake. Slik blir det IKKE på det nye sykehuset.
Går av seg selv
Silja Schaug Aarstad jobber i Vestre Vikens mottaksprosjekt og er faglig rådgiver for utstyr og laboratoriemedisin. Hun skisserer flyten av prøver og analyser i det nye sykehuset.
- Etter blodprøven er tatt, skal prøven legges i en spesialpatron og sendes med rørpost til laboratoriet. Dette er siste gang noen tar i prøveglasset. Fra patronen ankommer analysehallen vil alt bli håndtert automatisk, forteller hun.
Schaug Aarstad har lang fartstid som bioingeniør og som leder i Vestre Viken. Hun er svært entusiastisk for den nye løsningen;
- Antallet manuelle operasjoner er nærmest borte. Når strekkoden på glasset leses av avgjør datasystemet hva som skal skje med prøve videre. Da sendes den til rett sted, en maskin tar av korken, prøven klargjøres og sendes videre til riktig analysinstrument. Når den er ferdig korkes prøveglasset automatisk og prøven fraktes til kjøleskapet, forteller hun.
Foruten den opplagte ressursbesparelsen som løsningen bidrar med, mener hun at andre gevinster er vel så viktig.
Løsningen innebærer en standardisering, og det gir bedre kvalitet. De menneskelige ressursene kan benyttes til mer kvalitetsfremmende arbeidsoppgaver og til å løse flaskehalser. Løsningen innebærer også kortere svartid som bidrar til mer effektiv behandling, sier hun.
Omfattende innkjøp
Det er kjøpt inn nytt utstyr til det nye sykehuset for over 1,5 milliarder kroner. Sykehusbygg HF står for anskaffelser til en verdi av 1.1 milliarder kroner. Vestre Viken står for anskaffelser av utstyr til 490 millioner. Samlet sett skal det kjøpes nytt utstyr for over 1,5 milliarder kroner til det nye sykehuset. I tillegg til utstyr som kjøpes nytt, skal utstyr for store verdier tas med fra eksisterende sykehus.
Utstyr til analysehallen er en del av byggeprosjektet og håndteres av Sykehusbygg HF, med Vestre Viken som faglig rådgivere.
- Det har vært et veldig godt samarbeid mellom Sykehusbygg HF og Vestre Viken. Innkjøp av systemet til analysehallen har vært en tidkrevende og grundig prosess. Fra Vestre Vikens side har det vært bred involvering fra engasjerte og dyktige fagpersoner fra samtlige sykehus, sier Schaug Aarstad.
En betydelig kostnad til drift av analyseinstrumentene er kjemikalier og annet forbruksutstyr. I forbindelse med kjøp av utstyret har også Sykehusbygg i samarbeid med Vestre Viken forhandlet fram en langvarig avtale med kjemikalier og forbruksutstyr som vil innebære en betydelig reduksjon i kostnader for sykehuset.
Bra for de andre
Når det nye sykehuset får ny analysehall, så får det også konsekvenser for de andre sykehusene i Vestre Viken. Kontrakten med leverandøren innebærer nemlig at de andre sykehusene også kan benytte seg av vilkårene i avtalen, og kjøpe inn utstyr på samme kontrakten. Alle sykehusene har benyttet seg av dette, og ved Ringerike Sykehuset er allerede utstyret i drift. De andre kommer etter.
- Dette er noe vi har ønsket for laboratoriene i Vestre Viken i veldig mange år, nemlig at vi får samme metoder og standardiserte laboratorietjenester. Det gjør det mulig å standardisere prosesser og utstyr. Det gjør det også lettere å drive kvalitetsarbeid, og til syvende og sist er dette noe som kommer pasientene våre til gode, avslutter Schaug Aarstad.