Kunnskapsbanken - nøkkelen til fremtidens sykehusbygging
I en tid hvor helsesektoren er i kontinuerlig utvikling, står vi overfor et økende behov for smartere og mer effektive og kunnskapsbaserte løsninger. Kunnskapsbanken vil være et godt bidrag inn i dette arbeidet.
– Sykehusbygg HFs Kunnskapsbank er et svar på dette, sa sjef for digitalisering i Sykehusbygg HF, Kenth Hårsaker, da han presenterte Kunnskapsbanken for deltakerne på Sykehusbyggkonferansen i Trondheim midten av november.
Banken er et innovativt verktøy som har som mål å samle, systematisere og tilgjengeliggjøre erfaringer og beste praksis innen sykehusbygging. Dette digitale knutepunktet representerer noe nytt innen kunnskapsdeling – ikke bare for å bygge bedre sykehus, men for å sikre at vi lærer av fortiden og forbedrer oss for fremtiden.
En ny tilnærming til kunnskapsdeling
– Kunnskapsbanken er mye mer enn et oppslagsverk. Det er et aktivt verktøy for hele bransjen, sa Hårsaker, som har vært sentral i utviklingen av Kunnskapsbanken.
Hårsaker peker på hvordan fragmenterte data og tungvinte prosesser tidligere har gjort det utfordrende å utnytte potensialet i de mange rapportene og evalueringene som finnes. Nå er det annerledes.
– Vi har utviklet en plattform som ikke bare samler informasjon, men som kobler den sammen på en måte som gjør kunnskapen lett tilgjengelig og rask å bruke. Det handler om å redusere tiden det tar å lære av hverandre, og dermed kunne bygge bedre, raskere og smartere.
Teknologi som løfter bransjen
Gjennom bruk av ny teknologi har Sykehusbygg HF gått fra å være en tradisjonell organisasjon til å bli en foregangsbedrift innen digital kunnskapsforvaltning.
Ifølge Eva Kvål, som er leder for kunnskapsutvikling i Sykehusbygg HF, har dette vært en helt nødvendig transformasjon.
– Vi står midt i en byggeboom av nye sykehus, og to år for å samle erfaringer fra et prosjekt er for lenge. Teknologien vi har implementert i Kunnskapsbanken, gjør det mulig å hente ut og bruke kunnskap umiddelbart. Ved å ta i bruk AI-verktøy kan vi for eksempel lage sammendrag, koble informasjon fra ulike kilder, og presentere kunnskapen på en brukervennlig måte, sier Kvål.
Fra praksis til innovasjon
En av de store styrkene til Kunnskapsbanken er hvordan den samler ulike datakilder, som klassifikasjonssystemet for funksjonsområder og den stadig oppdaterte standardromkatalogen. Denne katalogen inneholder beskrivelsen av romtyper som dekker opp til 85 % av et sykehus og er et konkret hjelpemiddel for både planleggere og arkitekter.
Kvål forklarer videre:
– Det handler om å standardisere der det er mulig, men også gi rom for tilpasning. Ved å bruke kunnskapen fra tidligere prosjekter kan vi unngå uønsket variasjon, samtidig som vi sikrer at de beste løsningene blir gjenbrukt.
Et felles ansvar
Kunnskapsbanken er ikke bare et internt verktøy for Sykehusbygg HF, men en ressurs som hele bransjen kan dra nytte av. Demokratiseringen av kunnskapen er avgjørende for å få til dette.
Hårsaker understreker at dette er et verktøy som må fylles med kunnskapen til alle aktørene i sektoren.
– Dette er ikke noe vi kan gjøre alene. Vi inviterer hele bransjen til å dele sine erfaringer og bruke Kunnskapsbanken som et felles verktøy.
Inspirasjon til handling
Så hvorfor skal du ta i bruk Kunnskapsbanken? Fordi den gjør det enklere å finne og bruke relevant informasjon, enten du jobber med funksjonsprogrammer, utstyrslister eller evalueringer. Den gir deg et fortrinn i planlegging og gjennomføring av prosjekter, samtidig som den bidrar til å heve nivået i hele sektoren.
Som Kenth Hårsaker sier:
– Hvis vi virkelig skal bygge bedre sykehus, må vi bli bedre til å bygge på kunnskapen vi allerede har. Kunnskapsbanken er nøkkelen til det.
Bli med på reisen
Kunnskapsbanken er nå tilgjengelig for hele bransjen. Det er på tide å utnytte potensialet i felles erfaringer og bygge en smartere fremtid for helsesektoren.
Ta steget – bli en del av Sykehusbygg HFs kunnskapsrevolusjon!
Besøk Kunnskapsbanken her