Stadig mer teknologi i norske sykehus

Teknologi har potensiale til å forandre helsetjenestene fundamentalt ved å desentralisere pleie og øke effektiviteten, selv om innføringen av ny teknologi ofte er tidkrevende.

Publisert 20.09.2024
En mann som smiler til kameraet

Fremtidens sykehus vil være sterkt preget av teknologisk utvikling. Vi vil se mer bruk av digitale samhandlingsløsninger, automatisering og kunstig intelligens for å forbedre pasientbehandlingen og effektivisere sykehusdriften. Teknologi vil spille en nøkkelrolle i å møte fremtidens utfordringer i helsesektoren, sier Tore Indreråk, prosjektsjef for IKT i Sykehusbygg.

Han forteller om stort engasjement og mange ressurser i sving fra regionale IKT leverandører for å sikre fremtidens sykehus.

– Vi har allerede mye fokus på å investere rett i teknologi for pågående prosjekter. Et normalt sykehusprosjekt krever mellom 50-70 IKT-leveranser, samt å håndtere noen hundre teknologiske grensesnitt samt noen tusen utstyrselementer, sier Indreråk som også er Sykehusbygg sin fagansvarlige innen IKT.

Dette inkluderer alt fra ulike datanettverk og kommunikasjonsløsninger til mange ulike alarmsystemer. Utviklingen viser at teknologiområdet for nye sykehus øker i omfang i årene som kommer.

Krever nøye planlegging

Han forteller at implementeringen av nye IT-løsninger i sykehus er svært krevende.

– Vi må håndtere over hundre grensesnitt for å sikre stabil drift. Dette krever nøye planlegging og koordinering for å unngå forstyrrelser i sykehusets daglige drift.

Planleggingen av IKT-løsninger følger nasjonale, regionale og lokale IKT-strategier:

– Vi fokuserer på sikre og velprøvde leveranser for å møte de høye kravene til sikkerhet og pålitelighet i helsesektoren, forteller Indreråk.

Han løfter frem de langsiktige konsekvensene av teknologisk utvikling for helsesektoren.

Teknologisk utvikling har konsekvenser for langsiktige planer, spesielt når det gjelder digitale samhandlingsløsninger, velferdsteknologi og medisinske sensorer.

Han understreker at man kontinuerlig vurderer hvordan nye teknologier kan integreres i eksisterende systemer og prosesser, og at Sykehusbygg har laget et strategisk teknologinotat for å samle hovedtrender innen teknologi som påvirker spesialisthelsetjenesten.

– Dette notatet gir en oversikt over hvilke teknologier som vil være viktige i fremtiden og hvordan vi kan forberede oss på disse endringene.

– Hvordan bidrar teknologi til desentralisering av helsetjenester?

– Mulighetene er mange, særlig innen diagnostisering og virtuell oppfølging. Dette kan bidra til å redusere belastningen på sykehusene og gi pasientene bedre tilgang til helsetjenester, forteller han.

Gi pasientene leggere tilgang

Økt bruk av teknologi i norske sykehus kan bidrar til at pasienter vil ha lettere tilgang til informasjon om egen helse. Dette kan igjen føre til økt forbruk av helsetjenester og overbehandling; derfor er det viktig at vi finner en balanse mellom å gi pasientene tilgang til informasjon og å unngå unødvendig behandling.

– Hvordan håndterer dere kost/nytte-vurderinger og risiko-/sårbarhetsvurderinger i planleggingen av fremtidig teknologi?

– Regionale føringer bestemmer investeringer i fremtidig teknologi, og det er behov for grundige kost/nytte- samt risiko og sårbarhetsvurderinger. Dette sikrer at vi investerer i teknologier som gir mest mulig nytte for både pasienter og helsepersonell.

Særlig velferdsteknologi og medisinske sensorer er i rask utvikling.

– Vi ser en økning i bruk av sensorer for å overvåke pasienters helse i sanntid, samt teknologi som støtter syke eldre og personer med kroniske sykdommer i deres daglige liv. Dette gir muligheter for bedre oppfølging og behandling.